Opracowanie urządzenia do oceny stanu technicznego i kryteriów dopuszczalnego zużycia linoprzewodów. Część 1: cel projektu, problem badawczy
dr inż. Przemysław Kędzierski
Rozwój w takich dziedzinach, jak budowa morskich farm wiatrowych, podwodnych systemów przesyłu energii elektrycznej, systemów przesyłu gazu i ropy, a także górnictwo podwodne, stworzyły potrzebę stosowania specjalnych systemów diagnostycznych, kontrolnych i naprawczych. Obecnie mają zastosowanie systemy zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych wyposażonych w zestaw urządzeń wizyjnych, sensorycznych i nawigacyjnych oraz elementów manualnych systemów. Istotnym problemem wynikającym ze specyfiki warunków pracy oraz systemu sterowania i zasilania są awarie wynikające z uszkodzenia linoprzewodów wykorzystywanych do zasilania i sterowania pojazdów podwodnych. Obecnie roboty podwodne są wykorzystywane do wykonywania wielu prac podwodnych – budują i remontują platformy wiertnicze, rurociągi. Znane i dostępne urządzenia oraz kryteria eksploatacyjne, z uwagi na zastosowaną konstrukcję, nie są przydatne do określenia dopuszczalnego okresu pracy linoprzewodu do zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych (w skrócie ROV). Uszkodzenie linoprzewodu (ekstremalne warunki pracy) mogą prowadzić do zerwania się sterowanej maszyny i jej utraty lub powstania krytycznych uszkodzeń zmuszających do odsunięcia ROV z eksploatacji. Opisywany w artykule projekt dotyczy wykonania odpowiednio zaprogramowanych badań laboratoryjnych i ruchowych oraz opracowania teoretycznych i empirycznych modeli dotyczących określania głównych własności linoprzewodów oraz rozeznania procesu postępującego ich zużycia eksploatacyjnego w warunkach cyklicznego przeginania i zmiennych obciążeń rozciągających w niesprzyjającym środowisku morskim (silna korozja). Efektem końcowym projektu będzie opracowanie kryteriów dopuszczalnego zużycia linoprzewodów dla części nośnej i części przewodzącej oraz opracowanie pierwszego na świecie urządzenia do wykonywania inspekcji wszystkich elementów linoprzewodu z automatyczną oceną stanu technicznego opartego na zaimplementowanych kryteriach odkładania.
Zobacz: 10/2024 Energetyki.